3 Nisan 2017 Pazartesi

Çocukları Süte Alıştırma Dönemi..Sütün Alternatifleri..



Anne sütünden sonra inek sütüne geçişte hemen her annenin karşılaştığı bir problem oluyor bu.Hele hele de uzun süre emzirmişseniz.Ben birini 22 ay diğer oğlumu da tam 24 ay emziren annelerdenim.Arkadaşlarım erken süte geçtiğinde olsun ya ben biraz daha emzireyim dedim..Hiç telaşım olmadı..Pirinç unu ya da muhallebi yaparken de yarı oranında süt yarı oranında su kullandım hep..İlk çocukta aman gaz yapmasın,mideyi bozmayalım diye tedirgin davrandım..1 yaşıyla beraber minik fincanlara hep yoğurtlar yapıp yedirdim..Keçi sütü de denedim evet..İnsan ilkinde aman her şeyi deneyeyim bu da eksik kalmasın diyor zaten :) Ondan da eksik kalmadık evet..Ama hep süte karşı bir çekingenliğim oldu..Çocukları uzun süre emzirince zannedersem süte geçişte bu problem biraz yaşanıyor..Emen çocuğun zaten süper bir damak zevki olduğuna da inanıyorum..Ondan mıdır bilmem geçiş zor oldu biz de...Bir de pipetle geçme olayı var tabi o ayrı..Arkadaşlarım genelde ''Ben pipetli süt verdim eline öyle başladık'', dediler hep..İlk oğlum  boğuluyordu pipetle :) Dikkatli olmak lazım..Çocuk birden çekince ağzı burnu süt içinde kaldı.Ünlü bir markanın devam sütü adında bir sütü vardı..Onunla başladım..o nedir yahu,tadı bir garip..Ben bile zor içtim..Bir iki sefer onu aldık,pipetle heveslensin istedik..Beğenmedi o tadı..Çok üzülüyordum,dedim bu çocuk anne sütünden de oldu,ne yapacağız şimdi :) Emzirme işi bitince anne bir çöküntü de oluyor zaten..Bir üzüntü,bağ kopması yaşıyormuşsun gibi.Uzun süre ikisinde de atamadım ben bunu..Sonra da her şeyden beslensin,vitamini eksik kalmasın diye uğraşıyorsun..Bu noktada süt tabi önemli bir konumda..
Devam sütü niteliğindeki sütle başlayamayınca sağ olsun bakıcımızın eşi,abimiz_Allah razı olsun,haklarını hiç ödeyemem_ gelip giderken bizimkine çikolatalı,çilekli sütler getirmeye başladı..Hem de cuma günü mallarını takip ettiğimiz bir market var ya oranın meşhur sütlerinden..Büyük oğlum sürpriz şekilde yaklaşık 3-4 ay içinde bu sütler sayesinde alıştı..Sonra sonra oğlum beyaz süt yapmış inekler mis gibi deyip alıp kaynattık,kimi zaman da hazır günlük sütler kullandık..İçine bal atalım dedik,nesguik atalım dedik..Dönerli ayıcıklı falan pipetler aldık..Oldu bu iş..Şimdilerde ise sade ve şekersiz süt içiyor..2,5 yıldır falan öyle..Kardeşimiz şu an da çilekli seviyor..Oğlum diyorum,''Abin gibi beyaz süt iç sen de''.Eymen Ege araya giriyor ''Öğretmenim dedi ki çilekli de muzlu da olabilir.Önemli olan süt içmeniz :)'' Zannediyorum ki zamanla o da şekersiz ve beyaz süte geçecek..Önemli olan  çok ısrarcı olmadan başka çareler denemek..Elbet alışıyorlar..Fakat bir de bunun alerjik tarafı var tabi ki..Dikkatli olmak lazım..
Kimisi de ne yaparsanız yapın tiksinir.Ben mesela yumurtanın tadını bilmem,soyarken bile midem bulanıyor..Çocuk tamamen reddediyorsa farklı süt ürünleri tüketmesini sağlayın.Evren Erk çilekli süt dışında süt içmezken,sütlacı çatır çatır yiyor..Ne oldu,beyaz süt :) Peynir(özellikle kaşar peyniri),muhallebi,yoğurt,ayran vs..Çocuklar ayranı da çok sever..Hemen her yemeğin yanında ayran var zaten..Olmadı omlete de koyarsınız birazcık süt..Daha da mı olmadı ev keklerimiz..Hem yumurta hem de süt açısından bolca zengin..
Bir de bunun çok içenleri kısmı var..Sabah akşam elinde sütle dolaşanlar..Onlar da şikayetçi..Her şeyin azı karar çoğu zarar tabi ki..Çocuklar bu ölçüyü bilemeyeceklerine göre bizler dikkat etmeliyiz..
Bakın inek sütü ile ilgili bir kaç yazı var aşağıda..Çok güzel özetlenmiş..Buyurun okuyun 
bakalım..

İnek Sütünün Alternatifi Nedir?

Bir kilo kaşar yaklaşık 10-11 kilo sütten yapılıyor.
100 ml inek sütünde 65 kalori, 100 gram kaşarda 450 kalori, 100 gram koyun peynirinde 250 kalori var.  Yani çocuğunuza süt  içirmek  yerine peynir yedeirerek günlük enerji ihtiyacına anlamlı ölçüde katkıda bulunursunuz.
100 ml inek sütünde 120 mg kalsiyum varken,  100 gram kaşarda 600 mg , aynı miktardaki koyun peynirinde 450 mg kalsiyum bulunmakta. Sabah kahvaltıda yiyeceği 50 gram kaşar, 1-3 yaş arası çocuğun günlük kalsiyum ihtiyacının % 60’ını karşılar.
100 ml inek sütü,  30 İU A vitamini içerirken, aynı miktardaki kaşar 468  İU; koyun peyniri,  228 İU  A vitamini içermekte. Gördüğünüz gibi aradaki fark muazzam.

 Ucuz ve kolay bulunabiliyor olması ve doymuş yağ oranının düşük olması ise sütün artıları.
 Tüm bu laf kalabalığından sonra  sorumuzun asıl cevabına gelecek olursak:
 Çocuğum süt içmek istemiyor! Ne yapmalıyım?

Sütün yerine peynir, yoğurt, kefir verebilirsiniz. 1-3 yaş arası bir çocuğun  günlük kalsiyum ihtiyacı 500 miligramdır  (2).
Yaklaşık olarak 50 gram (1.5 kibrit kutusu)  kaşar, küçük bir kase yoğurt /muhallebi ve bir bardak süt/ayran/kefir günlük ihtiyacını fazlasıyla karşılar. Dolayısıyla süt içmese de olur.

Sütten daha önce de anlattığım gibi hurmalı, meyveli, keçi boynuzlu vb muhallebi yapıp yedirebilirsiniz.
Eren’in dediği gibi illa süt içirmek istiyorsa keçi sütü içirebilirsiniz.
Sütün içine keçi boynuzu tozu veya meyve parçaları vb katarak daha sevimli hale getirebilirsiniz.
Sebze çorbalarına ilave edebilirsiniz.
Yumurtasını sütlü ve peynirli pişirebilirsiniz.
Tam tahıldan yapacağınız ve doğal meyve şekerleri kullanacağınız ev kekini bol sütlü yapabilirsiniz.

  Aslında  en ideali tüm süt ürünlerini dengeli bir şekilde tüketilmesini sağlamak.



1 https://www.diyetkolik.com/besin-degeri-ogren/

2 American Academy of Pediatrics Pediatric NutritionHandbook, 2009, IL

Bugünlük de bu kadar..uğrayıp da yazımı okuduğun için teşekkür ederim...Görüşmek üzere..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder