5 Nisan 2016 Salı

ÇOCUKLARDA TUVALET EĞİTİMİ (Annenin gözünden)

      Öncelikle ben bu konunun uzmanıyım diyemem kendim için.Sadece genel olarak biz çocuklu anneler arasında özellikle, çocuk iki yaşını geçtiyse muhabbet illaki tuvalet eğitimine geliyor.İki erkek çocuk annesi olarak tecrübelerimi paylaşmak istedim sadece.
 
       Hamilelik döneminde hepimiz en az bir kitap almışızdır elimize.Bebek bakımına ve çocukluk yıllarına ilişkin.Ben bir de altını çize çize okurdum,renkli kalemlerle.Sonra ne oldu?O anı yaşadığında tabi koştura koştura gidip bakmıyorsun kitabı açıp.Annene,yakın bebekli bir arkadaşına ya da o an çevrende senin çocuğunun yaşına denk kim varsa ona danışıyorsun hemen.O yüzden bazen çevreden öğrendiklerimiz ve kendi deneyimlerimiz daha etkili oluyor.Aman yanlış anlaşılmasın kitaplar yanlış demiyorum:)

     Biz neler yaptık ona geçelim..Benim oğlumun biri 2011 diğeri de 2013 doğumlu..Çok yakın araları.Bu durumun kolay yanları da oldu tabi zorlukları da.Tuvalet eğitimi kolay kısımlarındandı ,işime yaradı.Eymen Ege iki yaşını bir ay geçmişti yani 25 aylıktı öğrenmeye başladığında.Belki biraz daha erken olabilirdi ama araya sünnet girdi..Bazı uzmanlar kasların refleks halinden bilinçli hale geçmeye başlamasıyla 18. aydan itibaren öğretilebilir diyor ama bence erken.En azından ''çiş '' kelimesini bari söyleyebilsin çocuk..2 yaş çok  ideal bence.

     Biz de bir de ''Havaların ısınmasını bekleyelim ''söyleyişi var.Annemin bahçesinde,sokakta ya da kolayca dışarıda öğretelim diye :) Ben de biraz onlardandım ama doğum tarihlerimizden dolayı zaten yaza denk getirdik.Öyle mi olmalı ?Evimiz biraz kirleneceği için öyle olması uygun gibi:) Mesela ben geçen yaz 3 kez ince halımızı yıkamak zorunda kaldım:))Ne yapalım canları sağolsun.

       İlk önce eve bir oturak ya da mini klozet almalıyız.Oyle süslü püslü mü, tercih size kalmış.Benimkilerin resimlerini en son yayınlarım..Ben, ilk oğlumu bir süre yanımda kendi oturağına bezle oturma çalışmaları başlattım.Eline de tuvalet kağıdı verdim, o da sanki temizlermiş gibi.Sonra sifona bastırmayı öğrettim ve en son el yıkama..Hepsini bezli de olsa sırayla yapmaya başladı ve halen sıralı:) Sonra bezi çıkardık ve sık sık çişin geldi mi ?Hemen tepki veremiyor tabi. Sizler bazen 20 dk da bir gidip oturtmak zorundasınız.Bu ilk günlerde kolay değil ama oluyor.Hangimiz öğrenmedik ki? :)

   İlk önce çiş öğrendik.Yarı içeri(evin içi oluyor bu) yarı tuvalete.En fazla üç gün sürer.Ama tabi ki çocuk yaptığında bizim tepkimiz çok önemli.Bİz resmen her yapışında çığlıklar attık aferinnnnn yaptııııı  diye bağırırdık  ve alkışlar kopardık.Bildiğiniz yüksek sesle..Çok dikkatini çekti.Sonra kendi kendine alkışlamaya başladı.Sevdiği bir şey de olabilir topitop gibi.Ödüllendirmek önemli olan.Sonra büyük tuvalet.Bence bu daha zordu.Banyo da bir kere küvetinin içine yaptı Eymen Ege .Bildiğimiz banyo sırasında çömeldi ve birden suyun üzerinde öööööö evet aynen o manzara..Bu süreçte evin belli köşelerini de seçiyor çocuk.Masa altları veya koltuk arkaları galiba en çok tercih ettikleri kuytu köşeler. Sabır lazım,korkutmadan bağırmadan.Çünkü çocuk,kendinden çıkana bakıyor,bu ne diyor,korkuyor zaten.Biz de korkutmayalım, bağırmayalım..

    Büyük tuvalette özellikle, yemek yedikten sonraki yarım saat önemli bence.Bu süre içerisinde  tuvalete götürmeyi deneyin .Saati kendiniz gözlemleyin her çocuğun gerçekten kendine özgü bir büyük tuvalet saati var.

    Geceleri ne yaptık?İlk zamanlar ben o uyurken bağladım.Görmeden..Sabah o görmeden açtık.Eğer çocuk gece süt veya su içmiyorsa zaten artık tutmayı öğreniyor.Bezler kuru çıkmaya başlıyor.Bir çok arkadaşım direkt gece bez bağlamayı da kesti.Sabahları çarşaf yıkamayı göze aldıysanız öyle de yapabilirsiniz.

     Küçük oğlum da Ağustos 2013 doğumlu.Evren Erk'in öğrenmesi daha kolay oldu.Önünde abisi vardı örnek.O ayakta yapamaya başladı abisini gördüğü için.Onda da tabi oturak kullandık ve kullanmaya devam ediyoruz.O çok sık yapıyordu. Çünkü gündüz çok fazla su tüketiyordu.Yavaş yavaş azaldı.Bahçede öğrendik. Biraz ağaç sulaya sulaya,arabaların tekerleklerini yıkaya yıkaya.Yadırgayan ve kızanlar oldu tabi ama bir süre böyle yapınca eğlenceli oldu..:)))Daha çabuk öğrendi.Bu arada erkek çocuklar için boş pet şişe yanınızda taşımak çok işe yarayacaktır.Özellikle uzun yolculuklarda.

       Son olarak çocuklarımızı karşılaştırmayalım..Herkesin öğrenme yaşı farklı olabilir..Bence 2 yaş başlamak için ideal bir yaş.Çocuklar ilgi bekliyor gereken ilgiyi sabrederek gösterirsek bence 2 den sonra her çocuk öğrenebilir..İlgi ve sabır anahtar sözcüklerimiz...
            Oturaklarımız resimde.İki çeşit kullandık.Tercih size kalmış.Klozet adaptörü hiç kullanamadık.Zaten çocuk kendi küçük oraya oturttuğumda illa ki ellerinden tutayım istiyordu ve rahatsız bir pozisyonda oturuyordu.









   Kolay gelsin..

Benimkiler tuvalette muhabbetteyken..




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder