25 Nisan 2016 Pazartesi

0-1 Yaş arası nasıl mı beslendik?

    Geçen bir arkadaşım sordu peki dedi ilk altı ay neler yedirdin,var mı başka tarifler diye.Üzerinden  zaman geçince zor hatırlıyor insan.O zamanları yaşarken nasıl büyüyecek bu çocuklar derdim..Minicik bezelye kadar parmaklar,düğme kadar ağızlar..Büyüdüler sayılır :)
   Doğru beslenmek önemli çocuklar için.Ben elimden geldiğince,anne tarifleriydi,arkadaş önermeleriydi  bir şekilde geçirdim o vakitleri.Şu an belki yazarken çok ayrıntıları hatırlamasam da belli başlı şeyleri yazmaya çalışacağım..
   İlk oğlumda 6.aya girerken işe geri dönmüştüm.Ek besinlere geçmek için çok acele etmedim.Mart doğumlu ilk oğlum.Doktor demişti ki su bile verme zaten anne sütünden o gerekli her şeyi alıyor.Yaz sıcaklarından su verdim mi?Temmuz ve ağustos aylarında 5-6 aylarda su vermiştim.Havalar çok sıcaktı ve küçük bir biberonumuz vardı. O sıcaklarda ara ara su vermiştim doktoru dinlemeden.İlk çocukta insan daha bir titizleniyor.İkinci oğlumda daha erken su vermeye başlamıştım.Suyu bile belli markaların çocuk sularından alıyordum :)
  Ek besinlere geçerken aceleci olunmamalı bence.Azar azar ve teker teker başlayarak bebeğin reaksiyonuna bakmak lazım.İlk etapta karıştırmadan.Alerjisi olup olmadığını gözlemlemek gerek,ona göre devam edebilirsiniz.

 İşe başlama zamanına az bir süre kala,bebek hemşiremizin de tavsiyelerine uyarak ilk önce havuç ve elma suyu ile başladık biz ek gıdalara.Nasıl mı?Temiz,ince bir tülbentten geçiriyordu annem o zamanlar meyve suyunu.Tabi bu bir süzgeçte olabilir.Daha sonraları bence her bebekli evde bulunması gereken cam rendeyi biz de keşfettik.Bakınız resimde :)


Bu bizim elimiz ayağımız oldu.Bir kaç sefer kırılmıştı.Hemen bir telaş olurduk annemle çabuk gidip al hemen derdi :)
İlk etapta birlikte de olabilir ayrı ayrı da olabilir elma ve havuç sularıyla başladık.Tabi bir fincan kadar.Zaten minicik mideleri var.Azıcık fazla bile emince kocaman göbişleri oluyor bilirsiniz.Meyve olarak armut ve şeftaliyi tek başına önermiyorum ben.Hemen tuvaletini yaptırıyor bebişlere.Ama kabızlık gibi problemler yaşıyorsa bebeğimiz hemen iyi geldiğini göreceksiniz.Muz ve şeftali,ya da armut ve şeftali beraber olabilir.Bunların içerisine ben azıcık pekmez damlatırdım.Doktorların bal tavsiyesine uydum ve bir yaşa kadar bal vermedim gerçekten.
Meyvelerden başka neler verdik..Yoğurt yaptık bol bol.6 aydan sonra bir bebek hemşiremiz demişti ilk önce bir mama suyu ile deneyin sonra inek sütüne geçin diye.Benim ikisi de çok gazlıydı ilk etapta inek sütü vermeye cesaret edemedim.Şimdi marka söylemek doğru mu bilmiyorum ama aptamil ile bir ölçek mama yapıp onu bir fincana çay kaşığının ucunda yoğurt ile mayaladık.Kış aylarında peteğin üzerine koyduk birkaç saat.Yazında fincanımızı sardık,sarmaladık yoğurt oldu :) Gaz problemlerimiz yavaşlamaya başlayınca aynı fincana inek sütünden neredeyse her gün yoğurt yaptık.Yoğurt gerçekten faydalı ve severek yiyor bebekler..

Bunların dışında şuan bebekleri olan her anne bilir herhalde sebze çorbaları yaptım..Patates,havuç,zeytinyağı ile bunları kaynatıp çekerek,ya da ezerek  ilk yemekleri vermeye başladım.Her seferinde azar azar tattırarak.İlk oğlum reflü olmuştu.İlk ek gıdalara geçişti çok sıkıntı yaşadık.Her yediğini kusuyordu o yuzden biz hep azar azar denedik her şeyi..Sebze çorbalarına mevsimine göre başka şeyler ekleyebilirsiniz.Tuz mu??İlk zamanlar ben tuz da koymadım.:(

Sebze çorbalarından başka kurtarıcımız ev tarhanasıydı.6.Aydan sonra annemin baharatsız yaptığı tarhana çorbasından içirdim.Ekmek çok minik minik tıkanmayacak şekilde koymaya başlamıştım.Tarhana çorbası gerçekten eğer ev yapımı ise çocuklar için bu dönemde büyük kurtarıcı.Daha önce burada tarifini verdiğim pirinç çorbası da 7-8 aylardan sonra yapılabilir.Tabi pirinçlerini iyice pişirmeliyiz lapa şeklinde olmalı..
Bunların dışında muhallebiler yaptık.Yarı süt ve yarı su kullanarak.Nişasta ya da pirinç unu tercihimiz oldu.Ben geceleri muhallebileri tercih ettim tok tutması açısından..Çok sık uyanıyorlardı emmek için.Bir şey değişmedi gerçi.Emzirmeye devam ettim.Her iki oğlumda iki yaşına kadar anne sütü ile beslendi.Fakat bir yaşından sonra gerçekten acıkmaya başlıyorlar.Bu hep ek gıda verelim doysunlar değil.Bir yaşından sonra da anne sütünün faydasının devam ettiğine inanlardanım..

Yumurtaya 6.aydan sonra sabah kalvatılarıyla başladık.Ben köy yumurtasından yanayım.Burada da bulabildikçe kullanmaya çalışıyorum.İlk önceleri sarısının  dörtte birini vermeye başladım.Aylarımız arttıkça yumurtamızın sarısını verme miktarımız da çoğaldı.Nasıl mı yedirdim?Cici bebenin içerisinde ezerek.İlk zamanlar cici bebeyi ıhlamurla sulandırıyordum.Ihlamur da sabah kahvaltılarımızın vazgeçilmeziydi.Bu dönemlerde labne tarzı peynirler de yedik.

Patates püresi de benim kurtarıcılarımdan  birisiydi.Patatesi  soyup,küp küp doğrayıp iyice pişirdikten sonra içine bir parça tereyağ ve süt ile blendardan biraz sıvı olacak kıvama getiriyordum ve biz onu da afiyetle yiyorduk :)

Yaptığım sebze pürelerinin ya da çorbaların içine arada bir bir parça kıyma ya da parça et koyuyordum ki bebişimiz bunlardan da vitamin alabilsin.Yine hazırladığınız bazı çorbalara et ya da tavuk suyu koyabilirsiniz.
Balık olarak ben somon tercih ettim hep küçükken.Onu küçük parçalar halinde kestirirdim ve borcama yapardım fırında.Üzerine biraz domates rendesi ve zeytinyağı ekleyerek pişirdim.Yedirirken yanında taze sıkılmış bir meyve suyuyla küçük parçalar halinde yerlerdi.

Bu tariflere ben bir ara el atayım.Biraz dağınık oldu ama bir şeyler yazmaya çalıştım.Anne sütü alan çocuklarda ben bir damak tadı olduğuna inanıyorum.Her şey yemiyorlar.Kendiniz zamanla neyi sevip sevmediğini gözlemlediğiniz de yaptıklarınız ona göre değişiyor.Önemli noktalar ben tuz ve bal olayına geç başladım..Onun haricinde yemek sularından,çiğneyip yutabileceği şeylerden azar azar da tattırmaya çalıştım..

Size kolay gelsin...Büyüyecekler merak etmeyin,sonra benim gibi zor hatırlayacaksınız :)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder